Skip to content Skip to footer

Piaci Fricskák: Második rész: A szerviz – Impostor

Amikor belekezdtem a Piaci Fricskák névre keresztelt cikksorozatba, nem gondoltam volna, hogy ebből valaha is több rész készül. Azonban minél több telefonhívást kapok, és minél több cégnél végzek kármentesítést az elrontott szervizek után, annál inkább rájövök, hogy ez egy kimeríthetetlen téma. A beérkező történetek és a tanácstalanság egyre nagyobb számban szaporodnak, ezért úgy gondolom, érdemes tovább folytatni ezt a sorozatot.
Az első cikkemet is a félrevezetett, átvert ügyfelek miatt írtam meg, de különösen a szervizesek hanyagsága és a hozzáértés hiánya váltotta ki belőlem ezt az indulatot. Fontos megjegyeznem, hogy konkrét neveket nem írhatok, hiszen Magyarországon ez a fajta kritika könnyen becsületsértéssé vagy rossz hírnévkeltéssé válhatna, még akkor is, ha teljes mértékben igaz lenne. Így tehát csak körvonalazva írom le a történeteket, bízva abban, hogy az érintettek magukra ismernek. Minden egyezés csupán a véletlen műve.
A napi megkereséseim jelentős része bérléssel kapcsolatos. Sokan keresnek rövidebb időtartamra, néhány napos használatra, de vannak, akik több hónapos bérletet szeretnének. Gyakoriak azok az esetek is, amikor vásárlás előtt valaki ki szeretné próbálni a gépet, hogy megbizonyosodjon annak megfelelőségéről. Legutóbb például egy pásztói lámpatesteket gyártó cég keresett meg egy gép bérlésének igényével, mivel egy jól ismert, ám mostanra hírhedtté vált magyar cég nemrégiben elvitte a gépüket, hogy „átépítse” alumínium hegesztésre. Azóta a cég neve inkább a panaszokról és végrehajtásokról vált híressé, mintsem szakértelméről – és nem véletlenül nem írom le a nevüket.
De térjünk vissza a konkrét esetre. A cég elvitte az ügyfél 2 kW-os lézerforrással szerelt gépét azzal az ígérettel, hogy azt alumínium hegesztésre alakítják át. Itt kell megállnunk egy pillanatra. Az iparban dolgozók jól tudják, hogy nincs kifejezetten alumíniumra fejlesztett lézerforrás. A fiber lézerforrások 965 és 1100 nm közötti hullámhosszúságú infravörös tartományban működnek, és képesek minden fémes anyagot megolvasztani, illetve hegeszteni, a teljesítménytől függően. Tehát valójában semmilyen speciális átalakításra nincs szükség ahhoz, hogy alumíniummal dolgozzon egy lézer.
Az a tény, hogy ezt a gépet „átépítik” alumínium hegesztésre, egyszerűen félrevezetés, amelyből egyértelműen az ügyfél tudatlanságára alapoznak. Nem tudom pontosan, mennyit fognak elkérni ezért a munkáért, de gyanítom, hogy elég borsos árat fognak fizettetni ezért az egyébként teljesen szükségtelen projektért.

Így kapta vissza az ügyfél a cserélt alkatrészeket, miután szóltam az ügyfélnek kérje vissza őket, hogy had vizsgáljuk meg őket, hogy valóban cserések lettek-e volna:

A legnagyobb probléma azonban nem is feltétlenül ez az anyagi oldala a dolognak, hanem az oktatás és a hozzáértés hiánya. Amikor ellátogattam az említett céghez, az volt a benyomásom, hogy a munkatársak nem kaptak megfelelő oktatást a gép kezelésére. Ha valaha is kaptak volna részletes útmutatást a gépről, amit egy jászberényi cég forgalmazott számukra, akkor ilyen probléma biztosan nem történt volna meg. Egy megfelelő oktatás esetén az ügyfél felismerhette volna, hogy elég csak az optikát ellenőrizni a hegesztőfejben, és semmi más átalakításra nem lenne szükség.
Ez az eset tökéletes példája annak, hogy a tudás hiánya és a szakmaiatlanság milyen károkat okozhat a cégek számára. Nemcsak felesleges kiadásokkal kell számolniuk, hanem idő- és erőforráspazarlással is, amit egy megfelelő szervizszolgáltatás könnyedén megelőzhetne. Sajnos azonban egyre több olyan történetet hallok, amelyek azt mutatják, hogy a hazai szervizesek gyakran nem a megoldást keresik, hanem inkább a profitot.
Ezek a tapasztalatok egyre inkább megerősítenek abban, hogy a Piaci Fricskák cikksorozatnak még sok folytatása lesz, hiszen sajnos az ilyen esetek nem ritkák, és mindig van újabb és újabb tanulság, amit megoszthatok veletek.
Minden olyan cég figyelmét szeretném felhívni, aki rendelkezik bármilyen lézerhegesztővel vagy lézervágó berendezéssel: rendkívül fontos, hogy saját maguk is olvassanak utána, hogyan működik az a gép, amellyel nap mint nap dolgoznak. Ismerjék meg a berendezés felépítését, működési elvét, hogy elkerüljék a tudatlanságból fakadó felesleges kiadásokat, amelyek akár több százezer vagy milliós nagyságrendűek is lehetnek. A megfelelő információ birtokában sok kellemetlenséget előzhetnek meg.
Amennyiben oktatásra vagy műszaki konzultációra van szükségük, bátran keressenek fel minket! Nálunk nincs “hülye kérdés,” csak normális válaszok és segítségnyújtás. Tudásunkat és tapasztalatunkat szívesen megosztjuk, hogy Önök magabiztosan használhassák a berendezéseiket, és elkerüljék a drága hibákat.

Leave a comment