Skip to content Skip to footer

Piaci Fricskák: Első rész – A beszállító

2023 szeptemberét írjuk, amikor a magyarországi piacon egy váratlan esemény rázta meg a lézerhegesztő ipart. Egy nagyobb, név nélkül maradó cég robbantott, és letörte a piac árait, lavinaszerű folyamatokat indítva el a szektorban. Az eddigi piaci szereplők kénytelenek voltak csökkenteni áraikat, ami rövid távon a vásárlók malmára hajtotta a vizet, de hosszú távon komoly kihívások elé állította a gyártókat és a forgalmazókat.

Miért fontosak ezek a piaci változások?

Egy nagyértékű gép, mint például egy lézerhegesztő berendezés, beszerzési ára több tényezőből tevődik össze: beszerzési ár, szállítási költségek, banki költségek, vám, áfa, és persze a kereskedői árrés. Ezek mind olyan tényezők, amelyeket a cégeknek figyelembe kell venniük, amikor árképzést végeznek. Azonban sok esetben a piaci szereplők csak a közvetlen költségekre koncentrálnak, és nem gondolkodnak előre.

A garancia és a hosszú távú kötelezettségek

Egy gép megvásárlásakor a vásárló joggal várja el, hogy a garancia megfelelően érvényesíthető legyen. Különösen harmadik országból importált termékeknél ez kiemelten fontos, ugyanis az első forgalmazó viseli a gyártói felelősséget az eladott termékekkel kapcsolatban. Ez annyit jelent, hogy a vevő közvetlenül a forgalmazóhoz fordulhat garanciaigényeivel.
De itt kezdődnek a problémák. Sok cég nem rendelkezik kellő szervizháttérrel vagy alkatrészellátással ahhoz, hogy a hibás gépet megjavítsa. Előfordulhat, hogy a javítást csak úgy lehet megoldani, ha visszaküldik a gépet a gyártónak, ami gyakran a Távol-Keleten található. Ez természetesen jelentős költségeket ró az importőrre, aki nem mindig készült fel ezekre a kihívásokra.

Alkatrészhiány: A szűk keresztmetszet

Az egyik legnagyobb probléma, amellyel a piac szereplői szembesülnek, az alkatrészellátás. A szervizcsapatok sokszor meg tudják állapítani a hiba okát, de alkatrész hiányában képtelenek orvosolni a problémát. És itt nemcsak apróbb, könnyen cserélhető alkatrészekről beszélünk, hanem főbb komponensekről, mint például a lézerforrás. Ha ezzel a modullal történik valami, akkor az egész gép működésképtelenné válik, és vissza kell küldeni a gyártónak a javításra, ami szintén az importőr költsége.

A raktárkészletek és a hosszú távú gondolkodás hiánya

A piaci szereplők közül csak nagyon kevés cég rendelkezik megfelelő mennyiségű alkatrésszel raktáron. Ez pedig komoly problémákat okoz a garanciális javítások során, hiszen egy nagyértékű gép esetében a hosszas várakozás a megfelelő alkatrészre nemcsak a termelést állíthatja meg, de a vevő elégedettségét is jelentősen csökkentheti.
Ez a helyzet rávilágít arra, hogy nem elég csak az árversenyre koncentrálni, hanem a hosszú távú kötelezettségekre és a garancia érvényesítésére is gondolni kell. Ha egy cég képtelen megfelelő szervizhátteret és alkatrészellátást biztosítani, az a vevő szempontjából hosszú távon sokkal nagyobb költségekkel járhat, mint a kezdeti kedvező ár. A piac tehát nem csak a rövid távú nyereségességről szól, hanem a vásárlók elégedettségének és a termékek megbízhatóságának fenntartásáról is.

Ne az ár döntsön!

A gépvásárlásnál nem csupán az ár a meghatározó tényező. Fontos, hogy alaposan vizsgáljunk meg több beszállítót, és ne csak az árat, hanem a teljes szolgáltatási csomagot is vegyük figyelembe. Mi az, amit a beszállító pluszban ad a gép mellé? A termelés folytonossága a legfontosabb szempont egy vevő számára, hiszen senki nem akar heteket, hónapokat várni a gép javítására, vagy arra, hogy egy hiányzó alkatrész megérkezzen.
Amikor beszállítót választunk, érdemes figyelembe venni, hogy rendelkezik-e a megfelelő szaktudással, és biztosítja-e a szükséges szerviz támogatást, alkatrész-ellátást, oktatást, valamint a minősítéseket. Szintén fontos, hogy hiba esetén képes-e cseregépet biztosítani a termelés zavartalan folytatásához.
Ezen túlmenően elengedhetetlen, hogy raktáron legyen a kiszemelt gép. Ha rendelni kell, az előlegfizetés és a hónapokig tartó várakozás nem ideális megoldás a jelenlegi piaci helyzetben. Senki sem szeretne több százezer vagy akár millió forintot kiadni olyan ígéretekre, mint a “majd hozzuk” vagy “majd jövünk”.
Fontos, hogy a vásárlás során mérlegeljük az értékesítők által kínált megoldásokat is, de ne hagyjuk, hogy személyes szimpátia – legyen az akár egy kedves mosoly vagy a két centivel rövidebb szoknya – befolyásolja döntésünket. A lényeg, hogy az általuk képviselt cég ténylegesen képes-e garantálni azt a szolgáltatást, amit elvárunk, és nem csak a leszállításig, hanem a garancia teljes ideje alatt, sőt azt követően is biztosítja-e a szükséges támogatást.
Amennyiben mégis bedőlt egy szépen csengő névvel rendelkező beszállítónak, és a pénzéért cserébe csak egy fadobozt kapott a cég kapujába – beüzemelés, oktatás és egyéb szolgáltatások nélkül –, ne essen kétségbe! Keressen meg minket, és segítünk áthidalni a kezdeti nehézségeket, valamint az esetleges hibák elhárításában is támogatást nyújtunk. Az ár nem minden! Fontos, hogy megbízható partnert válasszon, aki nemcsak a terméket szállítja le, hanem a teljes folyamat során, és utána is, biztosítja a szükséges szolgáltatásokat és szakmai támogatást.

Leave a comment